X
تبلیغات
مناظره مسلمانان - خلافت ابوبکر خلافتی غیر شرعی

مناظره مسلمانان

خلافت ابوبکر خلافتی غیر شرعی

بنام خداوند رحمن و رحیم

در این نوشتار، غیر شرعی بودن خلافت ابوبکر پس از پیامبر اکرم (ص) با توجه به یکی از روایات در مورد حضرت فاطمه زهرا (س)  موجود در صحیحترین کتاب حدیث اهل سنت یعنی صحیح بخاری توضیح داده میشود. در ابتدا لازم می دانم تعریف دقیقی از غیر شرعی بودن خلافت بیان نمایم تا ابهامی برای خواننده گرامی ایجاد نشود. با توجه به حدیث دوازده خلیفه بعد از پیامبر اکرم (ص) که در چند پست پیش بیان شد به این مطلب بر میخوریم که دوازده خلیفه شرعی پس از حیات رسول اکرم (ص) برای اسلام وجود خواهند داشت و این دوازده خلیفه، خلفای شرعی هستند (مطالعه پست مربوط را به شما خواننده عزیز توصیه میکنم).

 آنچه اسناد تاریخی نشان میدهد این است که ابوبکر بوسیله یک شورا دقیقا ساعتی پس از ارتحال/شهادت رسول گرامی خدا محمد (ص) به خلافت برگزیده میشود و امور مملکت نیز به او داده میشود اما آیا این خلافت "خلافت شرعی" و او "خلیفه شرعی مسلمین" می باشد؟ بررسی ها در اسناد خود اهل تسنن پاسخی منفی به این سوال خواهد داد. با ما باشید:

 

یکی از روشن ترین احادیث در معتبرترین کتاب حدیث اهل سنت درباره رابطه حضرت فاطمه زهرا (س) دختر گرامی رسول خدا (ص) در کتاب صحیح بخاری جلد سوم صفحه 253 کتاب المغازی باب 155 غزوه خیبررا در با خلافت ابوبکر مورد بررسی قرار میدهیم:

"ان فاطمه علیها السلام بنت النبی صلی الله علیه و سلم ارسلت الی ابی بکر تساله میراثها من رسول الله صلی الله علیه و سلم مما افاء الله علیه بالمدینه و فدک و ما بقی من خمس خیبر فقال ابو بکر ان رسول الله صلی الله علیه و سلم قال لا نورث ما ترکنا صدیقه انما یاکل آل محمد صلی الله علیه و سلم فی هذا المال و انی و الله لا اغیر شیئا من صدقه رسول الله صلی الله علیه و سلم عن حالها التی کان علیها فی عهد رسول الله صلی الله علیه و سلم و لاعملن فیها بما عمل به رسول الله صلی الله علیه و سلم فابی ابوبکر ان یدفع الی فاطمه منها شیئا فوجدت فاطمه علی ابی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتی توفیت و عاشت بعد النبی صلی الله علیه و سلم سته اشهر فلما توفیت دفنها زوجها علی لیلا و لم یوذن بها ابابکر وصلی علیها و کان لعلی من الناس وجه حیاه فاطمه فلما توفیت استنکر علی وجوه الناس فالتمس مصالحه ابی بکر و مبایعته و لم یکن یبایع تلک الاشهر ..."

اصلا قصد ندارم وارد مسائل مربوط به فدک شوم و تکه ابتدایی روایت را برای این نقل کردم که توسط برخی از خوانندگان اهل سنت متهم به بریده آوردن روایت نشوم. آنچه مد نظر است در حدیث عبارت است از :

1-      آزرده خاطر شدن فاطمه (س) از ابوبکر به حدی که تا آخر عمر شریفشان با ابوبکر حرف نزده اند.

و اما ارجاع میدهیم به حدیث شریفی از پیامبر اکرم (ص) به نقل از صحیح مسلم جلد هشتم صفحه 243 که در کتب دیگر اهل سنت مانند صحیح بخاری نیز با الفاظی متفاوت و با مفهوم مشابه آمده اند:

قال رسول الله (ص): انما فاطمة‌ بضعة‌ مني‌،يؤذيني‌ ما آذاها

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: فاطمه پاره تن من است، می آزارد مرا آنچه او را بیازارد.

و اما ما ارجاع میدهیم به آیه شریفه 57 از سوره مبارکه الاحزاب که خداوند متعال می فرمایند:

" ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره و اعدلهم عذابا مهینا "

آنانکه خداوند و رسول او (محمد(ص)) را می آزارند خداوند آنها را در دنیا و آخرت لعن کرده و بر آنها عذابی ذلت آور مهیا ساخته است.

به ریشه یکسان فعل "آزاردادن" در حدیث و آیه شریفه توجه بفرمائید که هر دو از یک جنسند. حالا شما بگوئید که این چه خلیفه شرعی!!! است که سبب آزردن رسول خدا و خداوند سبحان میشود و مستحق لعنه الله؟؟؟

برخی از پیروان ابوبکر (یعنی برخی از اهل سنت) بر این هستند که مسئله مطرح شده را اینگونه توجیه کنند که ناراحتی فاطمه (س) از دست ابوبکر از آن جنس ناراحتی هایی نیست که پیامبر (ص) در حدیث خود منظورش بوده است!!! که باعث ناراحتی پیامبر (ص) میشود. البته این دسته از افراد برای حرفشان سندی ندارند چون در حدیث هیچ نوعیتی برای اسباب اذیت و آزار ذکر نشده است و شامل همه اسباب آزار است.

 در ضمن فاطمه (س) سیده زنان اهل بهشت است (صحیح بخاری و مسلم) و این تهمت درخور شخصیت والای ایشان نیست که ایشان بخواهد از یک حکم شرعی از زبان خلیفه شرعی مومنین برنجد و آزرده خاطر شود. پس به طور حتم حکم و حاکم شرعی نیستند.

2-      خاکسپاری حضرت زهرا (س) شبانه و پنهان از دیدگان ابوبکر انجام می پذیرد.

این موضوع بطور دقیق نشان میدهد که این ناراحتی حضرت فاطمه (س) از ابوبکر چیزی فراتر از یک ناراحتی جزئیست چرا که حتی پس از شهادت ایشان نیز باعث میشود علی ابن ابیطالب (ع) ابوبکر را برای خاکسپاری مطلع نسازد.

نکته دیگر این است که منطق حکم می کند که لایقترین فرد حاضر زمانه لیاقت امامت نماز میت را برای سیده زنان مونین و اهل بهشت داشته باشد.

پس چه شد؟ آن چه خلیفه ای است که نه تنها لیاقت امامت نماز میت سیده زنان عالم را ندارد که حتی مخفیانه و بدون آنکه بگذارند او با خبر شود پیکر مطهر حضرت فاطمه (س) را به خاک می سپارند؟ آیا این خلیفه همان خلیفه شرعی خداوند است؟

3-      اثبات عدم بیعت فاطمه زهرا (س) با ابوبکر با توجه به بیعت نکردن علی ابن ابیطالب (ع) با ابوبکر در طول حیات حضرت فاطمه (س).

هر چند به طور مستقیم به بیعت نکردن فاطمه زهرا (س) با ابوبکر در صحیحین بخاری و مسلم اشاره نشده است اما با توجه به روایت مطرح شده می توان اثبات کرد که ایشان با ابوبکر بیعت نکرده است. در روایت به طور کامل مشخص است که حضرت علی (ع) حداقل در آن ماههایی که حضرت فاطمه (س) پس از رسول خدا (ص) در قید حیات بودند (به روایت صحیح بخاری شش ماه) با ابوبکر بیعت نکرده است، حال کدام منطقی حکم می کند که "ولی" حضرت فاطمه (س) یعنی علی (ع) بیعت نکرده باشد و فاطمه (س) بیعت کرده باشند؟؟؟ حتی عدم صحبت کردن فاطمه (س) با ابوبکر خود گواه این مسئله است که ایشان ابوبکر را به عنوان خلیفه شرعی قبول ندارند. از این بگذریم که علی دروازه شهر علم نبوی است و خوب میداند که باید با ابوبکر بیعت کند یا خیر اما به طور حتم اگر بیعت با ابوبکر از دیدگاه فاطمه (س) که سیده نساء العالمین هستند درست بوده باشد  و علی ابن ابیطالب (ع) از آن سر باز می زده، ایشان علی ابن ابیطالب (ع) را سریعا به بیعت با ابوبکر فرا می خواندند. بنابراین هیچ احتمالی بر این وجود ندارد که علی (ع) بیعت نکرده بود در حالی که فاطمه (س) بیعت کرده باشند.

و اما ما ارجاع میدهیم به حدیثی از پیامبر (ص) در صحیح مسلم جلد سوم صفحه 1478 کتاب الاماره:

 " من مات و لیس فی عنقه بیعه مات میته جاهلیه"

البته این حدیث به الفاظ دیگر نیز در کتب دیگر اهل سنت آمده است و در کل مرگ بدون بیعت با خلیفه زمان را مانند مرگ در عین جاهلیت تعبیر می نماید.

خوب در اینکه فاطمه زهرا (س) سیده نساء المومنین به مرگ جاهلیت از این دنیا نرفته اند که شکی نیست چون در این صورت لقب "سید زنان اهل جنت" را نمی گرفتند، پس می بایستی با خلیفه شرعی زمان خودشان بیعت کرده باشند. خوب آنطور که اسناد تاریخی نشان میدهند ایشان با ابوبکر که بیعت نکرده است در صورتی که زمان کافی برای بیعت هم داشته اند و به روایت صحیح بخاری شش ماه اول خلافت ابوبکر را در قید حیات بوده اند. پس ایشان بدون شک با خلیفه شرعی زمان خودشان بیعت کرده اند اما این خلیفه ابوبکر نبوده است و بنابراین خلافت ابوبکر شرعی نبوده است و او جزو دوازده خلیفه شرعی اسلام پس از پیامبر اکرم (ص) بحساب آورده نمی شود.

یا حق

+ نوشته شده در  سه شنبه 1387/05/01ساعت 21:2  توسط حسین (شیعه)  |